Climat et Société


Frequency and intensity of palaeofloods at the interface of Atlantic and Mediterranean climate domains

B. Wilhelm1,2, H. Vogel2, C. Crouzet3,4, D. Etienne5, and F. S. Anselmetti2
1 Université Grenoble Alpes, LTHE, 38000 Grenoble, France
2 Institute of Geological Sciences and Oeschger Centre for Climate Change Research, Univ. of Bern, 3012 Bern, Switzerland
3 Université Savoie Mont Blanc, ISTerre, 73376 Le Bourget-du-Lac, France
4 CNRS, ISTerre, 73376 Le Bourget-du-Lac, France
5 UMR INRA 42 CARRTEL, Université Savoie Mont Blanc, 73376 Le Bourget-du-Lac, France
The long-term response of the (...)

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Flash flood impacts forecasting utilizing anthropogenic vulnerability factors

Martin CALIANNO (IE -CDD)

Spatial character of flash flood impacts is strongly influenced by surface controls. Low-water crossings, infrastructure built in close proximity to streams, normally dry riverbeds in populated zones, and roads in low-lying areas are all examples of anthropogenic factors that increase societal vulnerability to flash flooding.
In our work, we rely on a detailed impact classification and analysis of flash flood reports from the National Weather Service (NWS) Storm Data and Severe Hazards (...)

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Integrating human vulnerability dynamics for impact-based flash flood prediction

Thèse soutenue par Galateia TERTI le 27 mars 2017

Encadrants : Isabelle Ruin – Sandrine Anquetin (LTHE) ; Jonathan J. Gourley (NOAA-NSSL, Norman, Oklahoma)
If you have ever attempted to hand contour a map of damage from flash flooding, you will quickly discover the influence of surface controls, which create discontinuous and untidy contours. Low-water crossings, infrastructure built in close proximity to streams, normally dry riverbeds in populated zones, and roads in low-lying areas are all examples of anthropogenic factors that increase (...)

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Extrêmes hydro-météorologiques & Exposition sur les routes. Contribution à MobRISK : Modèle de simulation de l’exposition des mobilités quotidiennes aux crues rapides

Thèse soutenue par Saif SHABOU le 27 octobre 2016

Thèse financée dans le cadre de l’ANR MobiClimex (Etude des dynamiques de la mobilité quotidienne et résidentielle face aux extrêmes hydrométéorologiques)
Encadrants : Céline LUTOFF (PACTE_Territoires) Isabelle RUIN (LTHE)
Chaque jour tout individu s’engage dans une quantité d’activités pendant lesquelles il se déplace d’un lieu à un autre pour réaliser certains projets, répondre à ses besoins et remplir ses obligations quotidiennes. Bridés par des facteurs interpersonnels, mais aussi des contraintes (...)

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